Τρίτη 30 Νοεμβρίου 2021

Γιατί κάνουμε αρχαία;

 

γράφουν οι Σταυριανός Βαγγέλης και Νικόπουλος Βλαδίμηρος, Α Λυκείου


 

 

Είναι μια από τις πιο συνηθισμένες ερωτήσεις των μαθητών  και στη μόνιμη αυτή απορία ο εκπαιδευτικός οφείλει να δώσει μια πειστική απάντηση.

Πολλοί υποστηρίζουν ότι τα αρχαία είναι μια γλώσσα νεκρή. Μια γλώσσα της οποίας τα κείμενα ακόμα μελετώνται δεν μπορεί όμως  να χαρακτηριστεί νεκρή. Αυτό που είναι προβληματικό είναι ο τρόπος διδασκαλίας τους στο σχολείο. Ο στόχος της διδασκαλίας των αρχαίων ελληνικών δεν είναι να μάθουμε τους συντακτικούς και γραμματικούς κανόνες, αλλά να μπορούμε να τα αναγνωρίζουμε όταν τα συναντήσουμε σε ένα κείμενο. Αν πάρει κανείς και μεταφράσει ένα αρχαίο ελληνικό κείμενο θα συνειδητοποιήσει ότι για να αποδώσει μια λέξη θα χρησιμοποιήσει πολλές περισσότερες. Τα αρχαία είναι παντού γύρω μας στις επιγραφές των μουσείων και σε όλα τα μέρη της πλούσιας πολιτισμικής μας κληρονομιάς. Η γνώση της αρχαίας ελληνικής προσφέρει βαθύτερη κατανόηση της νέας ελληνικής, καθώς με αυτήν παρατηρούμε την διαδικασία με την οποία  παράγονται νέες λέξεις. Επιπλέον, μέσω της αναγνωστικής εμπειρίας προσφέρουν βασικά θεμέλια στη ζωή του νέου. Έτσι, η εξοικείωση με τα αρχαία ελληνικά αποτελεί βασική προϋπόθεση για την πλήρη γνώση του παρελθόντος. Σαφέστατα μπορούμε να προσθέσουμε και αλλά επιχειρήματα όχι τόσο διαχρονικά και πολλά ξεπερασμένα για τη σπουδαιότητα της διδασκαλίας των αρχαίων ελληνικών. Όμως  το μάθημα των αρχαίων ελληνικών πρέπει άμεσα να τεθεί σε νέα βάση  με βασικό σκοπό τη βαθιά κατανόηση αυτών των σπουδαίων κείμενων. Από την στιγμή που το μάθημα γίνεται πολλές φορές μονότονο και στηρίζεται αποκλειστικά σε κανόνες συντακτικού και γραμματικής είναι αναμενόμενο να υποβαθμίζεται.

 

Οι μαθητές αντιπαθούν τα αρχαία και δυσκολεύονται να τα καταλάβουν  με αποτέλεσμα την απαξίωση τους, αφού το μάθημα δεν προκαλεί το ενδιαφέρον των μαθητών.  Για αυτό μέχρι οι καθηγητές του γυμνασίου να είναι σε θέση να παρέχουν ένα ολοκληρωμένο και επιστημονικά ενδιαφέρον μάθημα θα πρέπει να διδάσκεται μόνο το μεταφρασμένο κείμενο, γιατί διαφορετικά έχει τα αντίθετα από τα επιθυμητά αποτελέσματα .Οι μαθητές όχι μόνο απεχθάνονται τα αρχαία αλλά και οι γνώσεις τους είναι ελλιπείς.

 

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου