Δευτέρα 15 Νοεμβρίου 2021

Το σχολείο και η συμμετοχή του στην αποδοχή και υποστήριξη της διαφορετικότητας

 

Το σχολείο και η συμμετοχή του στην αποδοχή και υποστήριξη της διαφορετικότητας, γράφει η Παπαδάτου Εμμανουέλα, Β1





 

      Στην εποχή μας χρησιμοποιούμε συχνά τον όρο «διαφορετικότητα», όμως αυτό δεν σημαίνει ότι όλοι γνωρίζουν και αποδέχονται πραγματικά τη σημασία του. Η λέξη «διαφορετικότητα» αποτελεί ένα σύνολο από διαφορετικές συνήθειες και πεποιθήσεις και συνδέεται άμεσα με την αποδοχή και τον σεβασμό. Καλύπτει την ανάγκη των ανθρώπων για κατανόηση όπως και την εξάλειψη των διακρίσεων και των προκαταλήψεων, τις οποίες μπορούμε να συναντήσουμε στους τομείς της φυλής, της εθνικότητας, του σεξουαλικού προσανατολισμού, της ταυτότητας του φύλου, της θρησκείας, των φυσικών ικανοτήτων κλπ. Καταλαβαίνουμε, λοιπόν, ότι η ενημέρωση και διαπαιδαγώγηση πάνω σε αυτό το θέμα είναι βασική, ειδικά στις νεαρές ηλικίες, εφόσον το «διαφορετικό» βρίσκεται παντού και σε διάφορες μορφές.           

      Το σχολείο θεωρείται ο κύριος παράγοντας εκμάθησης και διαμόρφωσης των προσωπικών απόψεων των ατόμων, γι’αυτό και αποτελεί ένα χώρο στον οποίο πρέπει να επικρατεί η αίσθηση αποδοχής, ασφάλειας και ελευθερίας.  Η ορθή αντιμετώπιση και υποστήριξη της διαφορετικότητας στο χώρο του σχολείου μπορεί να επιτευχθεί με διάφορους τρόπους, στους οποίους, φυσικά, συμβάλουν κυρίως οι εκπαιδευτικοί. Αρχικά, είναι ιδιαίτερα σημαντική η δημιουργία μιας σχέσης εμπιστοσύνης μεταξύ εκπαιδευτικού και μαθητή. Με την ύπαρξη εμπιστοσύνης ο μαθητής γίνεται πιο «ανοικτός» στην επικοινωνία με τον καθηγητή, με αποτέλεσμα να αναφέρει με περισσότερη ευκολία τυχόν παράπονα και ζητήματα που τον απασχολούν αλλά και να συνεργαστεί με τον εκπαιδευτικό για την πιο επιτυχημένη ευαισθητοποίηση της σχολικής κοινότητας στο συγκεκριμένο θέμα.

      Επιπλέον, η διαφοροποίηση της κλασικής μεθόδου διδασκαλίας, μέσω της προσθήκης ατόμων με διαφορετικό τρόπο ζωής στα σχολικά βιβλία, στα κείμενα, στις ασκήσεις, στα παραδείγματα και στις εκφωνήσεις, προσφέρει στην μεγαλύτερη υποστήριξη της διαφορετικότητας. Στη συνέχεια, ένας ακόμα τρόπος συμμετοχής του σχολείου στον αγώνα υπέρ της διαφορετικότητας είναι η πληροφόρηση και ενημέρωση των μαθητών, από τις πρώτες ήδη τάξεις του Δημοτικού, μέσα από την πραγματοποίηση εκδηλώσεων και συναντήσεων με ειδικούς όπως και με άτομα που ανήκουν σε κοινωνικά σύνολα μειονοτήτων, ώστε να μοιραστούν τις προσωπικές εμπειρίες τους με τα παιδιά.

       Έτσι, με την εφαρμογή αυτών των τρόπων υποστήριξης της διαφορετικότητας, η αποδοχή από το σύνολο έχει την ευκαιρία να γίνει πραγματική. Ο σχολικός χώρος θα μετατραπεί σε ένα πιο υγιές και ασφαλές περιβάλλον που στηρίζεται στην ισότητα και οι μαθητές δεν θα χρειάζεται πια να κυριεύονται από τον φόβο που προκαλεί η κατάκριση και η απομάκρυνση από το κοινωνικό σύνολο.


Παπαδάτου Εμμανουέλα  Β' Λυκείου